Do kogo skierowany jest podręcznik Gramatyka dla praktyka?
Z Gramatyki dla praktyka mogą korzystać uczestnicy kursów językowych, osoby uczące się polskiego samodzielnie, które poszukują materiałów dodatkowych lub powtórzeniowych, a także lektorzy języka polskiego jako obcego, prowadzący kursy na poziomach A1, A2, B1.
Uczniowie bardziej zaawansowani znajdą w niej wiele materiału do powtarzania i utrwalania podstawowych umiejętności, a lektorzy cenną pomoc w porządkowaniu wiedzy gramatycznej i zwiększaniu efektywności nauczania. Graficzne wyróżnienie trzech poziomów biegłości (kolor czerwony dla poziomu A1, żółty dla A2 i zielony dla B1) ułatwia orientację w układzie książki i pozwala szybko odszukać odpowiednie ćwiczenia. Każdy rozdział składa się z części teoretycznej i praktycznej. Teoria, przekazana w przejrzysty sposób – od informacji ogólnych do szczegółowych – zainteresuje głównie lektorów, choć wiadomości z tej części przydadzą się również uczniom zainteresowanym głębiej gramatyką lub przygotowującym się do egzaminów certyfikatowych.
Co zawiera trzeci tom Gramatyki dla praktyka?
W trzecim tomie Gramatyki dla praktyka uczniowie znajdą ćwiczenia, które ułatwią im konstruowanie bardziej złożonych wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz pomogą w przyswajaniu struktur składniowych, co w języku polskim nie jest proste ze względu na luźny szyk zdania. Ćwiczenia, podzielone na podrozdziały według sytuacji komunikacyjnych, zostały ułożone w podręczniku w kolejności od łatwiejszych do trudniejszych – od schematycznych ćwiczeń automatyzujących do bardziej skomplikowanych: kontrastujących i integrujących kilka sprawności. Ich punktem wyjścia jest zawsze składnia.
O ile w dwóch pierwszych tomach w centrum uwagi znalazły się poszczególne zagadnienia gramatyczne, o tyle trzecia część Gramatyki koncentruje się właśnie na składni – próbuje oswajać uczniów z naturalnym sposobem komunikacji i zachęcać ich do samodzielnego tworzenia rozbudowanych wypowiedzi. Kilka rzeczy ćwiczy się jednocześnie już w niektórych rozdziałach na poziomie A1. Są one wymienione wtedy w tytule, aby nauczyciele i uczniowie mogli się łatwiej zorientować, czy dany rozdział jest na odpowiednim poziomie i czy zaspokaja ich potrzeby komunikacyjne. W książce nie brak również ćwiczeń o charakterze socjokulturowym, które przypominają m.in. o polskich zwyczajach, atrakcjach turystycznych, znanych postaciach kultury, nauki i historii.
Ćwiczenia powtórzeniowe z części zatytułowanej Czy pamiętasz?
Sprawdzają umiejętność posługiwania się omówionymi wcześniej strukturami gramatycznymi. Klucz ułatwia samodzielną pracę i autokontrolę, a Indeks terminów gramatycznych, w językach: polskim, angielskim, niemieckim, ukraińskim, rosyjskim i chińskim, uzupełnia część teoretyczną i pozwala ją lepiej zrozumieć. Z kolei Katalog tematyczny umożliwia wybranie z różnych rozdziałów ćwiczeń poświęconych temu samemu tematowi leksykalnemu.
Spis treści:
Od wydawcy
Informacje ogólne
Indeks terminów gramatycznych
Podmiot – teoria
Podmiot – ćwiczenia
A1
1. Wykonawca czynności: Zosia dzisiaj sprząta.
2. Nieobecność i brak: Nie ma go w domu.
A2
3. Sport: W drużynie jest sześciu zawodników.
B1
4. Zwierzęta dzikie i domowe: Do łódzkiego zoo przyjechało pięć lwów.
5. Na policji: Ktoś wszedł do mieszkania.
Orzeczenie i równoważnik zdania – teoria
Orzeczenie i równoważnik zdania – ćwiczenia
A1
1. Prezentowanie osób: Mój syn jest zdolnym studentem.
A2
2. Rodzinne historie: Dawniej synowie studiowali w mieście, a córki pomagały w domu.
3. Charakterystyka osób: Nagle stała się pewną siebie osobą.
4. Miasto: Kiedyś były tu dwa mosty, teraz jest pięć mostów.
B1
5. Warunki i poziom życia: Kiedyś nie było dość pieniędzy, teraz nie ma czasu.
6. Sytuacje kryzysowe (elipsa): Ratunku, złodzieje!
Określenia orzeczenia i rekcja – teoria
Określenia orzeczenia i rekcja – ćwiczenia
A1
1. Czas wolny: Nie słucham muzyki rockowej.
2. W pracy: Informatyk naprawia komputer. (dopełniacz i biernik lp. i lm. niemęskoos., miejscownik lp. i celownik lm.)
A2
3. Ocenianie i docenianie: Kasia pięknie śpiewa.
4. Kto, z kim i gdzie?: Maria idzie z Tomaszem do teatru.
5. Gdzie i kiedy?: W zeszłym roku byliśmy na Kubie.
6. Prace domowe: Lubię prasować koszule.
B1
7. Postawy i wartości: Nie toleruję agresji.
8. Załatwianie spraw: Idziemy złożyć wniosek o dotację.
9. Frazeologizmy: Wpadłem na pomysł!
Przydawka – teoria
Przydawka – ćwiczenia
A1
1. Wygląd i charakter: To jest małe i spokojne dziecko.
2. Wyposażenie mieszkania: Moje wymarzone mieszkanie.
A2
3. Garderoba: Uwielbiam moją żółtą sukienkę w kropki.
4. Punkty handlowe i usługowe: Salon urody jest obok posterunku policji.
B1
5. Materiały: Kupiłam sweter z kaszmiru.
6. Frazeologizmy: Psia kość! Znowu spóźniliśmy się na autobus!
7. Instytucje państwowe: Minister finansów wprowadza zmiany w urzędach skarbowych.
Czy pamiętasz?
Zdania pytające – teoria
Zdania pytające – ćwiczenia
A1
1. Prezentacja: Jak się nazywasz?
2. Praca: Dokąd jedziesz z dyrektorem? (Kim? Z kim? Kiedy? Skąd? Dokąd? Gdzie?)
3. Ulubione jedzenie: Jaką kanapkę wolisz? Z szynką czy z serem? (Jaki? Który? Z czym?)
4. W rodzinie: Czyje to dziecko? (Czyj? Czyja? Czyje?)
A2
5. Relacje międzyludzkie: Kogo nie lubisz?
6. Idealny partner: Jakiego partnera szukasz?
7. Policja: Do kogo dzwonił pan wczoraj o północy? (Pytania z przyimkami)
B1
8. Sport to zdrowie: Jak często pani trenuje?
9. Romanse: Babciu, ilu narzeczonych miałaś, zanim spotkałaś dziadka? (Ile? Ilu? Który? Którzy? Jaki? Jacy?)
10. Konflikty, pytania retoryczne: Czy pani nie widzi, że ja tu stoję?
Negacja – teoria
Negacja – ćwiczenia
A1
1. Na kursie języka polskiego: Nie mówię po polsku. Mówię po włosku.
2. Odpowiedź negatywna: Kupisz mi rower? Nie, nie kupię ci roweru.
3. Rodzina: Na urodzinach nie było wujka Staśka.
A2
4. Ekologia: W moim domu nie ma plastiku.
5. Nieprawdziwe informacje: Nie, to nieprawda!
6. Obecność i nieobecność: Nie było tu nikogo.
7. Pesymizm: Aneta nikogo nie lubi.
B1
8. Nieszczęścia chodzą parami: Nie masz wyobraźni i jesteś bez serca!
Funkcje zaimka się – teoria
Funkcje zaimka się – ćwiczenia
A1
1. Codzienna rutyna: Magda myje się, a potem się ubiera.
2. Sprawy osobiste: W weekendy spotykam się z kolegami.
A2
3. Emocje: Ona się strasznie denerwuje.
4. Wzajemność: Oni się nie znoszą.
B1
5. Kiedyś i dziś: Kiedyś grało się w klasy i jadło chleb z cukrem.
6. Awarie i wypadki: Wszystko się skasowało.
Zdania złożone i spójniki – teoria
Zdania złożone i spójniki – ćwiczenia
A1
1. Podobieństwa i różnice: Jestem z Polski i mówię po polsku, a Marko jest z Chorwacji i mówi po chorwacku.
2. Opisywanie dnia: Napisałem raport, ale jeszcze go nie wysłałem.
3. Wyrażanie opinii: Nie podoba mi się ta sukienka, bo jest bardzo krótka.
A2
4. Informowanie o stanie zdrowia: Słyszałaś, że Kacper ma grypę?
5. Powody i konsekwencje: Spóźniłeś się ponad godzinę, dlatego poszłam do domu!
6. Planowanie: Obejrzę film albo pójdę na jogę.
7. Wymówki: Pojechałabym tam, ale nie lubię jeździć pociągiem.
8. Pogoda: Jedziemy nad jezioro, bo jest piękna pogoda!
B1
9. Przyczyna i skutek: Nie mam czasu, więc nie możecie na mnie liczyć.
10. Rozmowy i dyskusje: Nie twierdzę, że nie masz racji.
11. Technologie i internet: Czy zrestartowałaś komputer, który się zawiesił?
Czy pamiętasz?
Klucz
There are no reviews yet.