Książka dr Katarzyny Bednarskiej-Adamowicz, Kamili Dembińskiej i Agnieszki Małyski zatytułowana Łatwo ci mówić! to pozycja obowiązkowa dla wszystkich nauczycieli języka polskiego jako obcego, drugiego, odziedziczonego, a także dla nauczycieli i wykładowców języka polskiego jako ojczystego w Polsce, wszystkich, którym leży na sercu poprawność polskiej mowy i wymowy, fanów fonetyki, logopedów, osób po prostu interesujących się polszczyzną.
Podręcznik pokazuje słowa „w akcji” – we właściwym miejscu we frazie i w zdaniu, właściwie zaakcentowane. Ale są to też słowa rozebrane: na sylaby, na głoski i na litery – co ogromnie ważne, bo literowanie jest w życiu niezbędne, a w życiu cudzoziemca tym bardziej, im bardziej ma skomplikowane nazwisko,miejsce urodzenia czy zamieszkania i tym bardziej, im bardziej uczestniczy w życiu społecznym, gdzie musi zapamiętać, zapisać, zrozumieć nazwę miejsca, do którego ma się udać.
Mnóstwo ciekawych przykładów, zestawień, dowcipnych pomysłów czyni tę książkę interesującą pomocą dydaktyczną. Fanom fonetyki i zwolennikom tezy o pięknie języka polskiego polecam ją jako świetną lekturę do pociągu, samolotu, do poduszki. Będą jeszcze bardziej na to piękno wyczuleni i bogatsi językowo. Ja już jestem – książkę przeczytałam od deski do deski i nie raz jeszcze do niej sięgnę.
prof. dr hab. Jolanta Tambor
Publikacja jest skarbnicą wyrazów, zdań, tekstów i dialogów po brzegi wypełnionych ćwiczonymi w poszczególnych rozdziałach głoskami. Autorkom publikacji przyświecał cel komunikacyjnego spojrzenia na wymowę oraz takie opracowanie materiału dydaktycznego, które w sposób naturalny globalnie umożliwiłoby doskonalenie percepcji i artykulacji. Nie pominięto prozodii (akcentu, intonacji, rytmu) czy głoskowania, rozdziały skupiono wokół najważniejszych głosek i grup spółgłoskowych, zgodnie z aktualnymi programami nauczania.
Wszystkie prezentowane zagadnienia dopasowane zostały do rozmaitych tematów, dzięki czemu korzystanie z publikacji jest wygodne na różnych poziomach nauczania języka. Podręcznik jest więc cenną cegiełką, która buduje nie dość duży zbiór publikacji poświęconych nauce wymowy polskiej dla cudzoziemców. Zdecydowanie wart jest polecenia, a w rękach świadomych lektorów – po odpowiednim dopasowaniu ćwiczeń do potrzeb określonej grupy – stanowić może regularne wsparcie podręczników kursowych. Dzięki dwujęzycznym opisom i nagraniom cudzoziemcy mogą próbować kształcić się też samodzielnie, podejmować próby autokorekty.
Na polskim rynku wydawniczym nie było dotąd publikacji, która w tak nieskomplikowany i bezpośredni sposób tłumaczyłaby uczącym się JPJO, jak wyprodukować polskie głoski. Ten kompleksowy zbiór ćwiczeń powinien więc znaleźć się na półce każdego nauczyciela języka polskiego jako obcego.
dr Michalina Biernacka
There are no reviews yet.